کمیسـیون بررسـی مـوارد خـاص
کمیسیون بررسی موارد خاص یکی دیگر از حوزههای زیر مجموعه معاونت دانشجویی می باشد ، این کمیسیون به وسیله اختیاراتی که به آن محول شده عهده دار بررسی مشکلات آموزشی دانشجویانی می باشد که به دلایل خاص و متعدد، خارج از اختیارات دانشجو بوده و سبب مشکلات تحصیلی شده اند و کمیته منتخب شورای آموزشی بر اساس مقررات و آئین نامه های آموزشی موجود، قادر به بررسی و حل مشکلات این نوع از دانشجویان نمی باشند وحل مشکلات آنها نیازمند رسیدگی بیشتر ، قضاوت دقیق تر و ارائه راه حل منطقی تر است و بدین جهت کمیسیون بررسی موارد خاص، برای رسیدگی و تصمیم گیری در خصوص این قبیل مشکلات آموزشی به وجود آمده است.
روند بررسـی پرونده هـا در کمیسیـون بررســی مـوارد خـاص به دو صـورت مــی باشد:
الف) ابتدا تقاضا یا وضعیت دانشجو در کمیته منتخب شورای آموزشی بررسی میگردد و سپس در صورت صلاحدید آن شورا جهت ارجاع به کمیسیون، پرونده به دبیرخانه کمیسیون ارجاع می شود ، پس از ارجاع پرونده به کمیسیون بررسی موارد خاص پرونده ارجاع شده بازبینی می گردد تا در صورت نیاز به رفع نواقص و یا ارائه مدارک بیشتر به اطلاع دانشجو و یا محل تکمیل کننده رسانده شود.(در برخی موارد نیاز به استعلام از مرکز بهداشت و درمان و یا مرکز مشاوره دانشگاه) جهت تأیید مدارک ارائه شده توسط دانشجو خواهد بود.
ب)دانشجو درخواست خود را به دبیر کمیسیون بررسی موارد خاص(معاونت دانشجویی) تحویل داده و سپس در صورت صلاحدید دبیر کمیسیون به دبیرخانه کمیسیون ارجاع می شود ، پس از ارجاع پرونده به کمیسیون بررسی موارد خاص مراحل فوق جهت بررسی پرونده اجرا میگردد.
پس از تکمیل پرونده ، پرونده مزبور در جلسه کمیسیون بررسی موارد خاص مورد رسیدگی و تصمیم نهایی قرار می گیرد که این تصمیم پس از تشکیل جلسه به صورت حکم در اختیار اداره خدمات آموزشی قرار می گیرد تا اقدام لازم و مرتبط با حکم صادره در خصوص دانشجو اعمال شود.
کمیسـیون بررسـی مـوارد خـاص شـامل چـه دانشجـویانی مـی شود:
- دانشجویی که بعد از چهار ترم تحصیلی موفق به گذراندن کلیه واحدهای درسی خود نشود. ، به شرط اینکه معدل کل نمرات دانشجو کمتر از (10) نباشد جهت ادامه تحصیل و اخذ سنوات ارفاقی برای ترم پنجم، نیازمند دریافت مجوز از کمیسیون بررسی موارد خاص(داخلی) دانشکده می باشد .در غیر اینصورت حق انتخاب واحد و ادامه تحصیل را ندارد.
- دانشجوی ترم پنجم که دارای یک بار مجوز ازکمیسیون موارد خاص داخلی می باشد، چنانچه به دلایلی (مشروطی ،بیماری و ...) نتواند فارغ التحصیل شود. و در معرض اخراج قرارگرفته باشد، به شرط اینکه معدل کل نمرات وی کمتر از (10) نبوده و همچنین دارای شرایط خاص باشد، جهت ادامه تحصیل و اخذ سنوات در ترم ششم نیاز به دریافت مجوز کمیسیون موارد خاص استان یا کمیسیون موارد خاص مرکزی رادارد.
دانشجویان دارای شرایط خاص که باصدور رأی کمیسیون موارد خاص( استانی یا مرکزی) وارد ترم های ششم و هفتم می شوند نیاز به اخذ مجوز سنوات ارفاقی از سوی" سازمان نظام وظیفه " نیز خواهند بود در غیر اینصورت مجاز به ادامه تحصیل نمی باشند.
همچنین دانشجویانی که از مرخصی تحصیلی) چه با احتساب سنوات و چه بدون احتساب سنوات ) استفاده نموده اند و وارد ترم پنجم به بالا شده اند، در صورت نداشتن کارت پایان خدمت و یا معافیت دائم، پس از اعلام رأی کمیسیون، نیاز به اخذ مجوز سنوات ارفاقی از سوی سازمان نظام وظیفه خواهند بود در غیر اینصورت مجاز به ادامه تحصیل نمی باشند.
خـاص بـودن وضعیـت طبـق مـاده 2 آئیـن نامـه شـورای بررسـی مـوارد خـاص شامـل مـوارد ذیـل مـی باشد:
الف) مشکلات خانوادگی : از قبیل بیماری حاد ، طلاق ، صدمات شغلی و… که در مقطع تحصیلی فعلی حادث شده باشد.
ب) بیماری جسمی : مثل عمل های جراحی ، بستری بودن در بیمارستان و… که در مقطع تحصیلی فعلی شروع شده یا ادامه داشته باشد و دقیقا پزشک متخصص، ادامه دار بودن( نیاز مند به استراحت یا درمان طی مدت طولانی ) و تاثیر در روند تحصیلی را مکتوب و شفاف تأیید نماید .
ج) بیماری روحی و روانی : مورد تائید مراکز روانپزشکی و دفاتر مشاوره مراکز استانی که در مقطع تحصیلی فعلی شروع شده یا ادامه داشته باشد و دقیقا پزشک و روانشناس متخصص، ادامه دار بودن( نیاز مند به استراحت یا درمان طی مدت طولانی ) و تاثیر در روند تحصیلی را مکتوب و شفاف تأیید نماید .
د) فرزند شهید ، آزاده و جانباز بالای 25 درصد با ارائه تصویر پشت و روی کارت بنیاد شهید و امور ایثارگران
ه) فوت بستگان درجه یک ( پدر ، مادر ، خواهر ، برادر ، همسر ) اسکن و تصویر اصل گواهی فوت و شناسنامه باطل شده
و) سایر موارد متقن : مثل حکم قضایی زندان ، تصادف منجر به جرح و فوت که حکم بازداشت در پی داشته باشد و....
دانشجویانی که با شرایط فوق الذکر مواجه می شوند با توجه به بخشنامه ها و مهلت زمانی تعریف شده جهت رسیدگی به پرونده های دانشجویان دارای موارد خاص، مؤظفند برای دریافت راهنمایی، بلافاصله به کارشناس رشته تحصیلی خود در واحد خدمات آموزشی و مسئول کمیسیون موارد خاص در اداره امور دانشجویی دانشکده مراجعه نمایند.
لازم به ذکر است به درخواست های دانشجو خارج از زمان های تعیین شده و سهل انگاری او در پیگیری روند تشکیل پرونده، جهت کمیسیون بررسی موارد خاص داخلی و کمیسیون بررسی مواد خاص استانی(ثبت درخواست ، ثبت اطلاعات و واریز وجه کمیسیون در" سامانه سجاد" سازمان امور دانشجویان وزرات علوم) ترتیب اثری داده نخواهد شد. و عواقب ناشی از هرگونه سهل انگاری بر عهده دانشجو می باشد و دانشکده هیچگونه مسئولیتی در خصوص بی توجهی دانشجو با توجه به ابطال معافیت تحصیلی و ایجاد مشکلات نظام وظیفه ندارد.
کمیسیون داخلی بررسی موارد خاص دانشکده ، بعد از بررسی پرونده و درخواست دانشجو در جلسه کمیسیون، تنها براساس آئین نامه ابلاغی و در موارد ذیل اختیار صدور مجوز برای دانشجویان را دارد. در غیر اینصورت پرونده دانشجو همراه با کلیه مدارک و مستندات که در سامانه سجاد به آدرس اینترنیتی : https://portal.saorg.ir توسط دانشجو به ثبت رسیده و کد رهگیری دریافت نموده است، جهت تصمیم گیری و صدور رأی به کمیسیون موارد خاص استان ارجاع داده می شود.
اختیـارات شـورای کمیسیـون بررسـی مـوارد خـاص در سطح دانشکده/آموزشکده و استان
اختیـارات شـورای کمیسیـون بررسـی مـوارد خـاص دانشـکده و آموزشـکده
- اجازه مجوز ادامه تحصیل به دانشجویان کار دانی و کارشناسی که باتوجه به رعایت مقررات آموزشی در معرض اخراج قرار گرفته اند به شرط آنکه میانگین کل شان کمتر از ده (10) نباشد و بعد از آن دیگر مشروط نگردند.
تبصره1 : در صورت مشروطی مجدد و وجود دلایل خاص به شورای بررسی موارد خاص استانی ارجاع گردد.
- مجوز ادامه تحصیل موافقت با افزایش سنوات تحصیلی به مدت یک نیمسال برای دانشجویان کاردانی وکارشناسی ناپیوسته و دو نیمسال برای دانشجویان کارشناسی پیوسته.
- موافقت با بازگشت به تحصیل دانشجویانی که به دلایل موجه و با ارائه مدارک مستند حداکثر یک سال برای ادامه تحصیل مراجعه ننموده اند ومشکلی از نظر مقررات نظام وظیفه نداشته باشند.
- موافقت با حد اکثر یک نیمسال مرخصی بدون احتساب در سنوات برای دانشجویان دارای شرایط خاص وبا ارائه مدارک مستند.
اختیـارات شـورای کمیسیـون بررسـی مـوارد خـاص استانـی
- صدور مجوز ادامه تحصیل به دانشجویان کاردانی و کارشناسی که با توجه به رعایت مقررات آموزشی در معرض اخراج قرار گرفته و یکبار از فرصت اعطایی توسط شورای بررسی موارد خاص دانشکده / آموزشکده استفاده نموده اند به شرط آنکه میانگین کل شان کمتر از ده (10) نبوده و دارای شرایط خاص باشند
- صدور مجوز انتقال موقت (میهمانی) ، میهمان دائم ویا انتقال دائم از یک مرکز به مرکز دیگری به دانشجویانی که بر اساس مقررات و آئین نامه های موجود واجد شرایط نمی باشند.
- صدور مجوز موافقت با تغییر رشته دانشجویان از یک رشته به رشته ای دیگر در همان گروه آزمایشی و مقطع تحصیلی در صورتی که دانشجو توانایی ادامه تحصیل در رشته فعلی خود را از دست داده باشد با حفظ حداقل نمره آزمون های سراسری رتبه مورد تقاضا در کل کشور در سهمیه و دوره مربوط
- صدور مجوز موافقت با تقاضای کتبی دانشجویان خواهر مستند به گواهی پزشک متخصص با مرخصی بدون احتساب در سنوات تحصیلی آنان حداکثر به مدت پنج نیمسال ( یک نیمسال قبل از زایمان و چهار نیمسال بعد از زایمان ) در تمامی مقاطع تحصیلی .
چنانچه شرایط دانشجو به گونه ای باشد که تصمیم گیری در خصوص ادامه تحصیل وی خارج از وظایف و اختیارات شورای کمیسیون موارد خاص استان باشد، پرونده دانشجو جهت تصمیم گیری و صدور رأی نهایی به شورای کمیسیون موارد خاص مرکزی درستاد سازمان مرکزی دانشگاه فنی و حرفه ای ارجاع داده خواهد شد.
شواری کمیسیون بررسی موارد خاص دانشکده ها و آموزشکده های تابعه دانشگاه فنی و حرفه ای دارای آئین نامه اجرایی با 31 ماده به شرح ذیل می باشد که اعضای شورا با رعایت مفاد آئین نامه به وضعیت تحصیلی دانشجویانی که مورد خاص تشخیص داده
می شوند رسیدگی و رای نهایی را صادر می نماید. مطالعه کامل این آئین نامه جهت آگاهی دانشجویان الزامی است. و قراردادن آن در سایت دانشکده به منزله ابلاغ کتبی به کلیه دانشجویان می باشد.
الف) تعـاریف و اصطلاحـات
ماده1 : کمیسیون یا شورای بررسی موارد خاص که در این آئین نامه به اختصار شورا نامیده می شود در دانشکده ها وآموزشکده ها ی مراکز و استان شکل می گیرد.
ماده : 2 موارد خاص : اتفاقات رخ داده در دوره تحصیلی دانشجو که خارج از اراده وی بوده و سبب بروز مشکلات تحصیلی گردیده که با مقررات و آئین نامه های آموزشی موجود قابل رفع نمی باشد و نیازمند رسیدگی بیشتر و قضاوت دقیق تر و ارائه راه حل منطقی تر است ، گفته می شود.
ماده : 3 موسسه : در این آئین نامه منظور از موسسه، دانشگاه فنی و حرفه ای می باشد که مورد تائید وزارت علوم، تحقیقات وفناوری است.
ماده : 4 مراکز : منظور از مراکز ، دانشکده ها و آموزشکده های تابعه دانشگاه فنی و حرفه ای است.
ماده : 5 شورای بررسی موارد خاص استانی : به دانشکده یا آموزشکده منتخب استانی گفته می شود که توسط رئیس دانشگاه ابلاغ رئیس استانی برای وی صادر شده و مورد تائید سازمان امور دانشجویان وزارت علوم ، تحقیقات و فناوری قرار گرفته است.
ماده : 6 دبیر خانه شورای بررسی موارد خاص : این دبیر خانه زیر مجموعه اداره کل اموردانشجویی حوزه معاونت دانشجویی دانشگاه فنی و حرفه ای مستقر بوده وفعالیت می نماید.
ماده : 7 شورای مرکزی بررسی موارد خاص : این شورا در سازمان امور دانشجویی وزارت علوم ، تحقیقات و فناوری مستقرمی باشد که در این آئین نامه به آن شورای مرکزی اطلاق می گردد.
ماده : 8 رعایت اصول زیر در تمامی مراحل بررسی و رسیدگی به پرونده های متقاضیان الزامی است :
(1-8 شفاف بودن و تائید مورد یا موارد خاص دانشجو براساس مدارک و مستندات مندرج در پرونده با تشخیص دبیر شورا
(2-8 حفظ کیفیت آموزشی
(3-8 حفظ حداقل واحد مقرر و میانگین لازم برای فراغت از تحصیل
(4-8 حفظ حداقل نمره قبولی در هر درس
(5-8 حفظ حداقل نمره آزمون ویا نسبت نمره آزمون های سراسری برای تغییر رشته حسب مورد در کشور ، در سهمیه ، دوره مربوط وسال ورود
(6-8 عدم تغییر مقطع تحصیلی از مقاطع پایین به مقاطع بالاتر
ب) وظایـف و اختیـارات شـورای بررسـی مـوارد خـاص مـراکز (دانشکده / آموزشکده(
ماده : 9 شورای بررسی موارد خاص دانشکده / آموشکده ، مسئول رسیدگی کننده به موارد خاص دانشجویان و ارائه راه حل های
منطقی و شفاف برای پرونده های مطروحه در شورا بوده که نیازمند بررسی دقیق تر و قضاوت منصفانه تر و همه جانبه داشته باشند
که این مسائل مربوط به دانشجویان شاغل به تحصیل ، محروم و یا در شرف محرومیت از تحصیل در مراکز به دلایل آموزشی بوده
و لازم است به صورت خاص و موردی ودر چارچوب و اختیارات تفویض شده زیر بررسی و تصمیم گیری نمایند.
(1-9 اجازه ادامه تحصیل به دانشجویان کار دانی و کارشناسی که باتوجه به رعایت مقررات آموزشی در معرض اخراج قرار گرفته
اند به شرط آنکه میانگین کل شان کمتر از ده (10) نباشد و بعد از آن دیگر مشروط نگردند.
تبصره : 1در صورت مشروطی مجدد و وجود دلایل خاص به شورای بررسی موارد خاص استانی ارجاع گردد.
(2-9 موافقت با افزایش سنوات تحصیلی به مدت یک نیمسال برای دانشجویان کاردانی وکارشناسی ناپیوسته و دو نیمسال برای دانشجویان کارشناسی پیوسته.
(3-9 موافقت با بازگشت به تحصیل دانشجویانی که به دلایل موجه و با ارائه مدارک مستند حداکثر یک سال برای ادامه تحصیل مراجعه ننموده اند و مشکلی از نظر مقررات نظام وظیفه نداشته باشند.
(4-9 موافقت با حد اکثر یک نیمسال مرخصی بدون احتساب در سنوات برای دانشجویان دارای شرایط خاص وبا ارائه مدارک مستند.
ج) ترکیـب اعضـای شـورای مـراکز (دانشکده / آموزشکده)
ماده : 10 ترکیب اعضای شورای بررسی موارد خاص دانشکده ها و آموزشکده های تابعه دانشگاه
(1-10 رئیس دانشکده یا آموزشکده )رئیس شورا(
(2-10 معاون دانشجویی )دبیر شورا(
(3-10 معاون آموزشی )عضو شورا(
(4-10 چهار نفر از مدیران گروه یا مدرسین تمام وقت مرکز )عضو شورا(
د) اختیـارات وظایـف شـورای بررسـی مـوارد خـاص استانـی:
ماده : 11 وظایف کلی شورای استانی: این شورا مسئولیت بررسی و رسیدگی به پرونده هایی را بر عهده دارد که از وظایف و اختیارات دانشکده ها و آموزشکده ها خارج است و پرونده های دانشجویان به منظور بررسی دقیق و همه جانبه در اختیار دبیرخانه شورای بررسی موارد خاص استانی قرارمی گیرد و اختیارات و وظایف آن بدین شرح است :
(1-11 اجازه ادامه تحصیل به دانشجویان کاردانی و کارشناسی که با توجه به رعایت مقررات آموزشی در معرض اخراج قرارگرفته و یکبار از فرصت اعطایی توسط شورای بررسی موارد خاص دانشکده / آموزشکده استفاده نموده اند به شرط آنکه میانگین کل شان کمتر از ده(10) نبوده و دارای شرایط خاص باشند.
(2-11اجازه انتقال موقت (میهمانی) ، میهمان دائم ویا انتقال دائم از یک مرکز به مرکز دیگری به دانشجویانی که بر اساس مقررات و آئین نامه های موجود واجد شرایط نمی باشند.
(3-11 موافقت با تغییر رشته دانشجویان از یک رشته به رشته ای دیگر در همان گروه آزمایشی و مقطع تحصیلی در صورتی که
دانشجو توانایی ادامه تحصیل در رشته فعلی خود را از دست داده باشد با حفظ حداقل نمره آزمون های سراسری رتبه مورد تقاضا
در کل کشور در سهمیه و دوره مربوط.
(4-11 موافقت با تقاضای کتبی دانشجویان خواهر مستند به گواهی پزشک متخصص با مرخصی بدون احتساب در سنوات تحصیلی
آنان حداکثر به مدت پنج نیمسال ( یک نیمسال قبل از زایمان و چهار نیمسال بعد از زایمان ) در تمامی مقاطع تحصیلی
ه) ترکیـب اعضـای شـورای استانـی
ماده : 12 ترکیب اعضای شورای بررسی موارد خاص استانی بشرح زیر می باشد:
(1-12 رئیس دانشکده / آموزشکده منتخب استانی (رئیس شورا)
(2-12 معاون دانشجویی مرکز منتخب استانی (دبیر و نائب رئیس شورا)
(3-12 معاون آموزشی یکی از مراکز استان به انتخاب معاونین مراکز(عضو شورا)
(4-12 یکی از معاونین دانشجویی / آموزشی یا دانشجویی یکی از مراکز استان به انتخاب معاونین مراکز (عضو شورا)
(5-12 مسئول امور شاهد و ایثارگران مرکز منتخب استانی (عضو شورا)
(6-12 دو نفر از اعضای هیات علمی یا مدرسان موظف استان به انتخاب مراکز (عضو شورا)
(7-12 مسئول دفتر مشاوره یکی از مراکز استانی به انتخاب مراکز (عضو شورا)
ماده : 13 حکم اعضای شورای بررسی موارد خاص استانی و دانشکده ها و آموزشکده ها توسط رئیس منتخب استانی به مدت دوسال صادر می گردد.
ماده : 14 حکم رئیس شورای بررسی موارد خاص منتخب استانی توسط رئیس دانشگاه فنی و حرفه ای برای مدت دو سال صادرمی گردد.
تبصره 2 : تمدید احکام اعضاء در صورت صلاحدید بلامانع است .
تبصره : 3عضویت شورای بررسی موارد خاص دردانشکده / آموزشکده و منتخب استانی قابل واگذاری به شخص دیگری نمی باشد.
تبصره : 4بنا به ضرورت وبه تشخیص دبیر شورا ، رئیس دانشکده / آموزشکده مرتبط با پرونده مطروحه می تواند بدون حق رای درجلسه شورا حضور یابد.
و) نحـوه تشکیـل و اداره جلسـات مـراکز(دانشـکده / آموزشـکده و شورای استانی)
ماده : 15 جلسات شورا با حضور رئیس و دبیر شورا وبا شرکت حداقل دو سوم اعضا رسمیت می یابد و تصمیمات شورا بارای موافق نصف به اضافه یک اعضای حاضر در جلسه معتبر می باشد.
ماده : 16 چنانچه درصدور رای نهایی پرونده ای50 درصد آراء موافق و 50درصدآراء مخالف باشد مبنای رای نهایی، نظررئیس شورا
می باشد.
ماده : 17 جلسات شورا حداقل هر ماه یکبار و در صورت ضرورت و بنا به تشخیص دبیر شورا بصورت فوق العاده تشکیل می شود.
ماده : 18 دبیر شورا موظف است پس از بررسی مقدماتی سوابق ، پرونده را جهت رسیدگی در شورا آماده ومطرح نماید.
ماده : 19 اعلام نظر مرکز بهداشت و مشاوره مرکز منتخب استان در خصوص مستندات پزشکی یا روانشناختی پرونده ضروری است.
ماده : 20 صورت جلسات شورا با شرح وضعیت تحصیلی پس از امضاء تمامی اعضای حاضر در جلسه برای صدور دستورات مقتضی به رئیس شورا تقدیم می گردد.
ماده : 21 آراء صادره پس از تائید و امضاء رئیس شورا ی موارد خاص لازم الاجراء می باشد.
ز) نحـوه ارجـاع پرونـده ها به شـورای استانـی و سـتاد مرکـزی دانشـگاه
ماده: 22 شورای موارد خاص دانشکده/ آموزشکده و کمیسیون استانی پس از اخذ در خواست دانشجو و بررسی وضعیت تحصیلی وی می تواند به دو طریق زیر پرونده را جهت رسیدگی ارجاع نماید:
(1-22 ارجاع تقاضای دانشجو با تشخیص رئیس ، نائب رئیس و دبیر شورای موارد خاص برای بررسی و تصمیم گیری در شورای
دانشکده/ آموزشکده یا کمیسیون استانی
(2-22 ارجاع تقاضای دانشجویان به شورای بررسی موارد خاص مرکز به منظور رسیدگی و تصمیم گیری در خصوص آنان.
ح) گـزارش به شـورای استانـی ، ستـاد مرکزی دانشـگاه وکمیسیـون مرکـزی سـازمان امـوردانشجـویان
ماده : 23 دبیر شورای مراکز یا کمیسیون استانی موظف است حداقل هر سه ماه یکبار گزارش مکتوبی از فعالیت ها و مصوبات را
به دبیرخانه شورای بررسی موارد خاص ستاد مرکزی دانشگاه ارسال نمایند.
ماده : 24 دبیر خانه شورای مرکزی دانشگاه ، پرونده های واصله را پس از بررسی به شورای مرکزی سازمان امور دانشجویان
وزارت علوم ارسال می نماید، شورای مرکزی سازمان امور دانشجویان نیز پس از رسیدگی و اظهار نظر قطعی ، پاسخ از طریق دبیرخانه دانشگاه به مراکز ذینفع ارسال خواهدشد.
تبصره : 5رسیدگی، اظهار نظر و پاسخگویی شورای مرکزی سازمان امور دانشجویان حداکثر دوماه خواهد بود.
تبصره : 6درصورت عدم ارسال پاسخ از سوی شورای مرکزی سازمان امور دانشجویان و دبیرخانه ستاد مرکزی دانشگاه پس از
گذشت دو ماه پیشنهاد اولیه شورای استانی (ارسال شده به دبیرخانه و ستاد مرکزی) مورد تائید بوده و قابل اجرا می باشد.
ماده : 25 پرونده دانشجویانی که میانگین کل کمتر از ده) (10) دارند پس از تائید رسمی مشکلات و مستندات مطرح شده در پرونده
بوسیله مرکز مربوطه وشورای استانی ، در شورای مرکز ی سازمان دانشجویی وزارت علوم قابل طرح وبررسی خواهد بود.
ماده : 26 آراء شورای موارد خاص مراکز و کمیسیون استانی نیز همانند شورای مرکزی لازم الاجراء می باشد و مراکز درصورت
نیاز و ابهام می توانند از دبیرخانه شورای مرکزی دانشگاه استعلام نمایند.
ک) مـوارد استثـناء
ماده : 27 موارد استثناء یا پرونده هایی که خارج از اختیار شورای مراکز ویا کمیسیون استانی می باشد باید با امضای رئیس
شورای موارد خاص استانی وبا پیشنهاد مشخص به انضمام آخرین وضعیت تحصیلی براساس کار برگ مربوط و سایر مدارک و
مستندات به دبیر خانه شورای موارد خاص ستاد مرکزی دانشگاه ارسال گردد
ل) نـظارت و ارزیابـی
ماده : 28 عملکرد شورای موارد خاص مراکز و استانی از طرف دبیرخانه ستاد مرکزی دانشگاه به صورت سالیانه مورد ارزیابی قرار خواهد گرفت
ماده : 29 در ارزیابی عملکرد شورا موارد زیر مد نظر دبیرخانه خواهد بود:
(1-29 رعایت اصول و خط مشی ها و سیاست های دانشگاه
(2-29 چگونگی و نحوه انجام امور جاری شورا
(3-29 پیشنهادات مناسب برای روان سازی امور
(4-29 نحوه پیام رسانی به دانشجویان
(5-29 چگونگی ایجاد وحدت رویه بین شوراهای مراکز استان
م) نحـوه تجـدید نظـر
ماده : 30 چنانچه دانشجویی نسبت به آراء صادره در مرکز ویا شورای استانی درخواست تجدید نظر داشته باشد ، ابتدا درخواست خود را به رئیس مرکز یا رئیس شورای استانی ارائه داده سپس رئیس یا دبیر شورا آنرا بررسی ودر صورتیکه در خواست در مرکز یا شورای استانی قابل بررسی و تصمیم گیری نباشد وضعیت دانشجورا با ذکر دلایل مخالفت ، به دبیرخانه شورای بررسی موارد خاص ستاد مرکزی دانشگاه به منظور انعکاس به شورای مرکزی سازمان دانشجویی ارسال نمایند.
ماده : 31 این آئین نامه ، با استناد به مجوز و تفویض اختیار شماره نامه های 41/3/254393 مورخ 93/7/19 و 41/3/ 266242 مورخ 93/8/ 24 سازمان امور دانشجویان و آئین نامه اجرایی شورای بررسی موارد خاص استانی دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی که در تاریخ 90/11/29 به تائید وزیر محترم علوم ، تحقیقات وفناوری وقت رسیده ، تدوین گردیده و از تاریخ ابلاغ جایگزین آئین نامه های قبلی شده و لازم الاجرا می باشد.
- جهت مشاهده و دریافت آئین نامه کمیسیون موارد خاص دانشگاه فنی و حرفه ای " کلیـک " نمایید.
- جهت مشاهده و دریافت فرم درخواست شورای بررسی مواد خاص داخلی جهت ترم پنجم" کلیـک " نمایید.
- جهت مشاهده و دریافت فایل چگونگی ثبت نام در سامانه سجاد " کلیـک " نمایید.
- جهت مشاهده و دریافت فایل چگونگی استفاده از سامانه سجاد ( ورود و ثبت اطلاعات) " کلیـک " نمایید.
- جهت مشاهده و دریافت فایل چگونگی" ایجاد درخواست "کمیسیون در قسمت خدمات سامانه سجاد" کلیـک " نمایید.