برگزاری همایش ملی «مهارتافزایی، هدایت شغلی و صلاحیت حرفهای در آموزش عالی کشور»
همایش ملی مهارتافزایی، هدایت شغلی و صلاحیت حرفهای در آموزش عالی کشور با حضور دکتر زلفیگل، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، معاونین و مسئولین، رؤسای دانشگاههای کشور و جمعی از صاحبنظران حوزه اشتغال و صلاحیت حرفهای، دوشنبه 8 خرداد 1402 در مرکز همایشهای بین المللی دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد.
به گزارش ادارهکل روابط عمومی دانشگاه، در افتتاحیه این مراسم رئیس دانشگاه فنی و حرفهای کشور به ایراد سخنرانی پرداخت و ضمن تبریک ایام دهه کرامت و میلاد حضرت علیابنموسیالرضا علیهالسلام و قدردانی از دانشگاه شهید بهشتی بابت میزبانی همایش، به معرفی اهداف، برنامهها و چشماندازهای دانشگاه فنی و حرفهای به عنوان تنها زیر نظام دولتی مهارتی در کشور و تربیت تکنیسین پرداخت.
دکتر خسرویان با تأکید بر اینکه حکمرانی نظاممند بازار مهارت و اشتغال یکی از ابزارهای لازم برای توسعه نظام صلاحیتهای نیروی انسانی مورد نیاز بازار کار است و به ابزارهایی نیاز دارد که اولاً به صورت هوشمندانه نشاندهنده وضعیت مهارت و اشتغال در هر بخش اقتصادی از کشور باشند و ثانیاً از بروز هر نوع کژکارکردی در بازار مهارت و اشتغال جلوگیری کنند، نظام صلاحیت حرفهای را از مهمترین این ابزارها برشمرد و حصول اطمینان از انسجام آن با نظام آموزش و نظام اطلاعات بازار کار را ضروری دانست.
وی با اشاره به مسئله خدمات آموزشی رایگان در دانشگاه فنی و حرفهای و چالشهای موجود از جمله تفاوت معنادار سهم تخصیصی پایین بودجههای آموزش مهارتی نسبت به آموزشهای نظری اظهار امیدواری کرد: با توجه به همکاری دولت و مجلس و ارتقا بودجه از 1200 میلیارد تومان به 3000 میلیارد تومان، بخشی از شکاف در این زمینه جبران گردد.
ریاست دانشگاه گفت: ایجاد مشارکت بین بخشهای دولتی و خصوصی بر اساس اعتماد و اهداف مشترک، بسیج منابع، ایجاد اعتماد عمومی در جامعه در بین جوانان و خانوادهها در حوزهای از آموزش که به عنوان گزینهای دوم و غیرجذاب تلقی میشود، نمونهای از چالشهای مهندسی مجدد آموزش عالی فنی و حرفهای است که بازتعریف آن ضرورت دارد.
دکتر خسرویان با ذکر الزامات اصلی حکمرانی در نظام صلاحیت شامل حوزههای سیاست تأمین مالی، مشارکت، تضمین کیفیت (اطمینان از کیفیت خدمات) و تنظیمگری خاطرنشان کرد: برای نوسازی مؤثر نظام آموزش با نگاه به آینده، باید به حکمرانی به عنوان یک حوزه استراتژیک توجه کنیم که نظام صلاحیت یک ابزار مؤثر و کاربردی برای دستیابی به این مهم محسوب میشود.
قوانین مربوط به حوزه آموزش و اشتغال نیز ایجاد، اصلاح و تطبیق داده شوند.
رئیس دانشگاه فنی و حرفهای کشور گفت: برای ایجاد یکپارچگی در ایجاد و اصلاح نظام صلاحیت، هنگام تدوین و یا اصلاح قوانین مربوطه، بایستی قوانین مربوط به حوزه آموزش و اشتغال ایجاد، اصلاح و تطبیق داده شوند.
وی افزود: چهارچوب صلاحیت به صورت جدا از نظام صلاحیت و عوامل زمینهای عمل نمیکند. اثربخشی و تأثیر چهارچوب صلاحیت تابعی از عوامل بسیاری، بهویژه زمینهسازی آنها در نظام صلاحیت است. اهداف تعریفشده برای چهارچوب صلاحیت و زمینه ملی یا منطقهای که در آن چهارچوب صلاحیت تکامل مییابد، بر مدلهای حکمرانی و تعامل بین ذینفعان کلیدی و نهادهای پیشرو تأثیر میگذارد.
دکتر خسرویان توصیه کرد دولت در نقش حکمرانی باقی بماند و یک نهاد مسئول ملی وظیفه مدیریت و اجرای چهارچوب صلاحیت را بر عهده داشته باشد و ادامه داد:
رئیس دانشگاه فنی و حرفهای با اشاره به چالش تأمین منابع انسانی مورد نیاز برای تربیت تکنیسینهای فنی و حرفهای که از آموزش و پرورش در این مجموعه بودهاند و به مرحله بازنشستگی رسیدهاند، خواستار سیاستگذاری مناسب برای نظام جذب و ارتقای استادان برای احصا اهداف مورد نظر شد.
آموزش فنی و حرفهای یک حوزه سیاستی پیچیده در تقاطع بین آموزش عمومی، مهارتآموزی، سیاستهای اجتماعی، اقتصادی و بازار کار است.
دکتر خسرویان تصریح کرد: اهداف متعددی که آموزش حرفهای به تحقق آنها میاندیشد و ذینفعان متعددی که برای خدمت رسانی به آنها نیاز دارد، منجر به ایجاد یک الزام قوی برای مدلهای حکمرانی میشود که مشارکت ذینفعان، رهبری و هماهنگی اقدامات را تضمین میکند.
وی ادامه داد: برای تحقق این امر، آموزش عالی فنی و حرفهای باید نسبت به ایفای نقش حکمرانی آموزش عالی فنی وحرفهای (سطوح ۴ به بالای صلاحیت حرفه ای) و پیادهسازی مدیریت چندسطحی اقدام کند.
دکتر خسرویان در بخش دیگر سخنانش، ضمن اشاره به تحقق 15 درصدی اهداف، اظهار امیدواری کرد تا پایان برنامه ششم باید 30 درصد اهدافمان را محقق کنیم و اذعان کرد: از دهه گذشته میراثدار بیش از 90 پروژه عمرانی هستیم که باید آنها را تکمیل کنیم و مفتخریم که در دولت سیزدهم 24 پروژه به اتمام رسیده است و امیدواریم با استفاده از ظرفیت خیرین، تا پایان این دولت 70 پروژه دیگر نیز به اتمام برسد.
ریاست دانشگاه فنی و حرفهای حرکت به سوی هنرستانسازی توسط آموزش و پرورش جهت ایجاد زیرساختها برای اشتغال را یک ضرورت برشمرد و یادآور شد دبیرستانها کمکی در این زمینه نیستند و نهایتاً منجر به مهاجرت نخبگان خواهند شد.
وی در پایان، از تشکیل کارگروهی در دانشگاه فنی و حرفهای جهت استفاده از فناوریهای نوین بر اساس منطق ساخت و تولید مجازی، از شروع این حرکت در نیشابور خبر داد.
گفتنی است همایش ملی مهارتافزایی، هدایت شغلی و صلاحیت حرفهای در آموزش عالی کشور به منظور توسعه ارتباط دانشگاهها و پژوهشگاهها با جامعه و صنعت و افزایش توانمندی و مهارت دانشجویان و دانشآموختگان با حضور دکتر آقامیری، رئیس دانشگاه شهید بهشتی، دکتر خسرویان، رئیس دانشگاه فنی و حرفهای، دکتر منادی، رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی، دکتر بلندی، رئیس دانشگاه جامع علمی و کاربردی، دوشنبه 8 خردادماه 1402 در مرکز همایشهای بینالمللی دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد.