دهه ریاضیات ( یکم تا دهم آبان ماه)
ریاضیات از کجا می آید ؟؟
ریاضیات یکی از عمیق ترین تلاش های فکری است که انسان تاکنون به آن دست یافته است . با این وجود بسیاری از زیبایی ها ، ظرافت ها و پیچیدگی های ریاضیات برای غیر ریاضی دانان دسترس ناپذیر شده است . زیرا ساختار شناختی ریاضیات در کانون توجه قرار نگرفته است. حتی ایده های پایه ریاضیات برای بسیاری از افراد تحصیل کرده نفوذ ناپذیر ، راز آلود و معماگونه ظاهر شده است .
اما آنچه که می تواند این وضع معما گونه را حل کند و این راز را از پس پرده به در آورد تا شکوه وعظمت این ایده ها تمام قد در مقابل چشم ما نمایان شود علوم شناختی است .به کمک علوم شناختی است که می توان آشکار ساخت که ریاضیات چگونه در تجربه جسمانی ما ریشه دارد و چگونه استعاره های مفهومی ایده های ریاضیات را شکل می دهند .
ریاضیات استعاره ها را لایه لایه بر روی هم می خواباند . وقتی یک تک ایده ی استعاره ای چندین استعاره را در هم ادغام می کند ، این وظیفه اندیشمندان شناختی است که آنها را از هم سوا کند تا ساختار زیر بنایی شناختی آنها آشکار شود .
آشکار سازی ساختار شناختی ریاضی یک تکلیف ناب علمی است که آن را دسترس پذیر و قابل درک تر می کند . چون استعاره ها مبتنی بر تجربیات عام هستد ایده های ریاضی که آنها را بکار می برند می توانند در بیشتر موارد در زندگی روزمره قابل درک باشند .
علوم شناختی پرسش هایی را در ریاضیات مطرح می کند که ریاضیات در مورد خود ریاضیات مطرح نمی کند و نمی تواند که مطرح کند . ایده هایی برای روشن کردن پا سخ های تناقض آمیز ی که در بسیاری مواقع توسط افراد در برخورد با ریاضیات داده می شود .
ایده هایی برای روشن کردن پاسخ هایی تناقض آمیز به پرسش هایی نظیر :
آیا نقطه ها بر روی یک خط باهم تماس دارند ؟؟
پاسخ یکم : بلی ، البته که باهم تماس دارند ، اگر چنین نبود که خط پیوسته نخواهد بود .
پاسخ دیگر : البته که خیر ، اگر نقاط روی یک خط تماس بگیرند فاصله ای میان آنها نخواهد بود و چون نقطه بعد ندارد همگی آنها یک نقطه خواهند بود .
استعاره های مفهومی موجب غنای فوق العاده ریاضیات می شوند اما اگر آنها نا روشن باشند یا آنها را حقیقت لفظی در نظر بگیریم باعث سردرگمی و تناقض ظاهری خواهند شد.