در حال بارگذاری ...
چهارشنبه 12 دی 1403

عضو هیأت علمی دانشگاه علم و صنعت ایران
ایجاد زمینه مناسب برای بروز خلاقیت بر مبنای دانش
از اهداف اصلی راه اندازی مراکز نوآوری و شکوفایی است

به گزارش اداره روابط عمومی، چهارم دی ماه، با حضور دکتر مهرداد بیات استاد دانشگاه علم و صنعت ایران در دانشکده شهید شمسی پور تهران سمینار تخصصی نوآوری و توسعه کسب و کارهای نوین از ساعت 10 لغایت 12 در سالن اجتماعات دانشکده برگزار شد.
بنابراین گزارش، در این سمینار که با استقبال کم نظیر دانشجویان همراه بود دکتر بیات ضمن ابراز خرسندی از حضور در جمع دانشجویان تلاش گر و پویای دانشکده شمسی پور تهران عنوان کرد: در دنیای پر رقابت کنونی، ماندگاری و کامیابی در فعالیت‌های اقتصادی هرگز کار ساده‌ای نیست. کار کردن، رقابت، پیشرفت و حتی بقا، در چنین فضایی در گرو داشتن دانشجویانی خلاق، توانمند و کارآفرین است تا هر روز حرفی برای گفتن داشته باشند.
وی نوآوری های روز دنیا  را به ترتیب نوآوری در محصول، نوآوری بنیادی، نوآوری در تجدید ساخت فنّاوری، نوآوری در نام‌گذاری و تبلیغ، نوآوری در فرآیند تولید، نوآوری در طراحی، نوآوری در ارائه خدمات و نوآوری در بسته‌بندی نام برد و بیان داشت: در ارتباط با نوآوری، انواع مختلفی از مهارت‌های حل مسئله وجود دارد. اول، قابلیت شناخت مشکلی است که محصول یا خدمات شما آن را برطرف می‌کند. «ما اغلب بدون آنکه ماهیت واقعی مسئله را متوجه شویم، به سمت راه‌حل خیز برمی‌داریم. اگر بتوانیم بخش‌های مهم مسئله را جدا کنیم، خیلی ساده‌تر می‌توانیم راه‌حل را پیدا کنیم.» دوم، مهارت‌های حل خلاقانه‌ی مسئله است.
بیات افزود: نوآوران برای آنکه بتوانند به ایده‌های جدید دست یابند، از راه‌های نو به مسئله بنگرند و محصولات خود را ارتقا دهند، لازم است از روحیه‌ی پرسشگری برخوردار باشند. به همین دلیل طرز فکر کنجکاوانه به منزله‌ی قلب نوآوری است. یکی از راه‌‌هایی که نوآوران می‌توانند به پرسش‌های واضح و سنجیده برسند، این است که جهان اطراف خود را مشاهده کنند. توانایی مطرح کردن پرسش‌‌های غیرمتداول نیز از اهمیت بسیاری برخوردار است. «همه‌ی ما عادت داریم که مسائل را از طرق یکسان، چارچوب‌‌بندی شده، تحلیلی و مستقیم حل کنیم. به همین دلیل ما در بخش نوآوری آشریج، تلاش می‌کنیم راه‌ها و سازوکارهایی را پیدا کنیم تا به وسیله‌ی آنها دانشجویان پرسش‌‌های متفاوتی بپرسند و از دیدگاه متفاوتی به قضایا بنگرند. "
عضو هیأت علمی دانشگاه علم و صنعت تصریح کرد: نوآوران با مشاهده‌ی دنیای پیرامون خود می‌توانند به روش‌های جدیدی برای حل مسائل برسند. از جمله مهارت‌های کلیدی مشاهداتی، می‌توان به توجه کردن به نوآوری‌ در صنایع دیگر اشاره نمود، به خصوص آن دسته از نوآوری‌هایی که شما نیز می‌توانید در کار خود مورد استفاده قرار دهید. همچنین می‌توانید مشاهده کنید که مشتری‌های‌تان چطور از محصولات شما استفاده می‌کنند و به این ترتیب می‌توانید را‌ه‌هایی را بیابید که باعث تسهیل زندگی آنها می‌شود و یا به فرصت‌هایی برای افزایش درآمد خود دست پیدا کنید.
وی با عنوان اینکه اگرچه می‌توان فناوری را خود یک نوآوری در نظر گرفت خاطر نشان کرد: در وهله‌ی اول باید به یاد داشت که فناوری یک مجموعه‌ ابزار برای هموار نمودن مسیر به سوی نوآوری‌های بیشتر است.  محققان معتقدند نوآوران علاوه بر داشتن اطلاعات در زمینه‌ی تکنولوژی و نحوه‌ی کار با کامپیوتر، باید سعی کنند از انواع مختلف فناوری استفاده کنند. «فناوری‌های جدیدِ بسیاری وجود دارد که به شرکت‌ها و افراد کمک می‌کند تا بتوانند به نوآوری دست پیدا کنند. این فناوری‌ها مدام در حال تغییر هستند و تنها راهی که به من کمک می‌کند که بتوانم از آنها استفاده کنم و در آنها مهارت پیدا کنم، این است که مانند یک وسیله‌ی سرگرمی با این فناوری‌ها بازی کنم. این همان کاری است که دانشجویان را تشویق می‌کنم انجام دهند.»
دکتر بیات در پایان گفت: ایجاد زمینه مناسب برای بروز خلاقیت و بستری برای رشد و پرورش ایده‌های نو بر مبنای دانش، حمایت از طرح‌های پژوهشگران، محققان، دانشجویان، کمک به شکل‌گیری و حیات شرکت‌های دانش‌بنیان، ایجاد بستر مناسب برای کارآفرینی، اشتغال و تجاری‌سازی محصولات، تولید فن‌آوری و خروج از مونتاژکاری، ایجاد ارتباط بین دانشگاه، صنعت و دولت و تأمین سرمایه‌های مادی و معنوی، ایجاد شور و انگیزه جهت نوآوری در علوم مختلف اعم از علوم حاضر و جدید و گسترش فناوری و ایجاد بستر تجاری‌سازی در زمینه‌های مختلف (خروج از فرهنگ تک‌محوری بودن و ترک عادت تولید فقط در یک زمینه خاص) از اهداف اصلی ایجاد مراکز نوآوری و شکوفایی در دانشگاه هاست.

گفتنی است در پایان مراسم لوح تقدیر و هدیه ای به رسم یادبود توسط دکتر حقیقی رییس دانشکده به دکتر بیات سخنران این سمینار تقدیم گردید.