در حال بارگذاری ...
جمعه 7 دی 1403

پیام وزیر علوم، تحقیقات و فناوری به اجلاس سراسری روسای دانشکده و آموزشکده های فنی و حرفه ای در مشهد مقدس

دانشگاه فنی و حرفه ای معیار مناسبی برای سنجشِ تناسب میانِ "آموزش و اشتغال" از طریق تربیت پنجه های کارآمد می باشد و سزاوارتر آنکه آن دانشگاه را می توان عرصه ی واقعی برای اقدام و عمل در جهت دستیابی به اهداف بلند مفهوم والای "اقتصاد مقاومتی" دانست که علاوه بر تولید علم، ثروت و درآمد زایی به امر مهم اشتغال نیز توجه ویژه دارد و این شاخص مهم را در دل همه سیاستگذاری ها و برنامه ریزی های خود جای داده است.

"باسمه تعالی"

مدیران ارجمند، همکاران گرامی و رؤسای محترم دانشکده ها و آموزشکده های وابسته به دانشگاه فنی و حرفه ای؛
در جامعه رو به پیشرفت و توسعه همه جانبه ایران اسلامی، دانشگاه فنی و حرفه ای معیار مناسبی برای سنجشِ تناسب میانِ "آموزش و اشتغال" از طریق تربیت پنجه های کارآمد می باشد و سزاوارتر آنکه آن دانشگاه را می توان عرصه ی واقعی برای اقدام و عمل در جهت دستیابی به اهداف بلند مفهوم والای "اقتصاد مقاومتی" دانست که علاوه بر تولید علم، ثروت و درآمد زایی به امر مهم اشتغال نیز توجه ویژه دارد و این شاخص مهم را در دل همه سیاستگذاری ها و برنامه ریزی های خود جای داده است.
شاه کلید گشایش موانع اشتغال در کشور، اعتماد به مؤثر بودن آموزش های فنی و مهارتی در دانشگاهی است که یقیناً مصداق عینی دانشگاه های تقاضا محور، نسل سومی و کارآفرین بوده و برونداد آن، نیروی انسانی مورد نیاز بازار کار است.
اینجانب به عنوان یکی از خدمتگزاران نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران که به لطف بی انتهای حضرت حق وظیفه ی سنگین همراهی و همگامی با دانشمندان، اندیشمندان و فرهیختگان آموزش عالی کشور را بر عهده دارد، مواردی را از باب تأمل و تعمق و ان شاء الله بهره گیری از آنها به عنوان دستمایه ورود به فصل نوینی از آموزش های فنی و حرفه ای یادآور می شویم:
1-    دانشگاه فنی و حرفه ای به عنوان تنها دانشگاه دولتی متولی آموزش های عالی فنی و حرفه ای به ویژه در عرصه ی تربیت تکنیسین، از جایگاه والایی در تحقق اهداف مربوط به مقاوم سازی اقتصاد کشور برخوردار است و صدالبته دستیابی به آن جایگاه رفیع مشروط به بازنگری و بازتعریف اساسی در اهداف، روش ها و ابزار جهت تسریع فرآیندها و کاهش هزینه ها و  در نهایت ارتقای بهره وری است.
2-    دستیابی به اهداف نظام جمهوری اسلامی و دولت تدبیر و امید در حوزه ی همگامی و همخوانی آموزش عالی با بخش اشتغال، منوط به برقراری ارتباط مؤثر و کارا بین آموزش عالی و صنعت کشور می باشد و تحقق آن به شرایط و عوامل مناسب و متعددی بستگی دارد که مهمترین آن ها عبارتند از؛
الف) شناسایی دقیق نوع نیازهای جامعه مرتبط با بخش های صنعت، خدمات و کشاورزی
ب) تعریف رشته های تحصیلی جدید و بازتعریف رشته های موجود متناسب با نیازهای شناسایی شده
ج) تلاش برای مهیا نمودن شرایط و برقراری ارتباط مؤثر بین دانشگاه و صنعت در جامعه و نزدیک نمودن این دو بخش به یکدیگر از طریق انعقاد تفاهم نامه
د) تلاش برای رفع موانع و الزام بخش صنعت، خدمات و کشاورزی در بکارگیری دانش آموختگان دوره های کاردانی به عنوان حلقه ی واسط و مفقوده بین بخش های کارگری و کارشناسی در حوزه ی اشتغال
هـ) حرکت به سمت تبدیل ایده به محصول و ایجاد نوآوری های متعدد در این حوزه
و) طراحی و برنامه ریزی در راستای تنظیم جهت گیری فعالیت ها در حوزه ی آموزش های عالی فنی و حرفه ای براساس سند راهبردی دانشگاه ذیل چتر طرح آمایش آموزش عالی
در پایان ضمن سپاس از دست اندرکاران برگزاری این نشست لازم می دانم از زحمات و خدمات جناب آقای دکتر شفیعی رییس محترم دانشگاه فنی و حرفه ای که خود از بنیانگذاران و مروجان گفتمان صنعت و دانشگاه در کشور هستند، تشکر و قدردانی کنم.

از خداوند منان توفیق شما بزرگواران را در زمینه هم افزایی جهت دستیابی به اهداف نظام جمهوری اسلامی ایران در حوزه تربیت نیروی انسانی ماهر و کمک به افزایش ضریب اشتغال در جامعه، مسألت دارم.


محمد فرهادی
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری

منبع :nus.ac.ir